Biografie

Lydia Nederlof (Den Haag 1958) schildert met olieverf op doek of papier. Zij gebruikt bij voorkeur paletmessen waardoor een krachtige beeldtaal ontstaat. Haar aanvankelijke opleiding tot beeldhouwer verraadt zich in de pasteuze manier van schilderen; de verfhuid speelt een grote rol. De schilderijen worden in lagen opgezet, waarin verder gewerkt, gekrast en geschraapt wordt. De vormgeving is vrij en open. Het gebruikte palet ademt de sfeer van de kust; grijsblauwen, grijsgroenen, de kleuren van zand. De onderwerpen zijn niet persé eigen aan de kust; alledaagse dingen, belevenissen, een verhaal, een opgevangen woord, alles kan een aanleiding zijn. Wat door alles heen het werk met elkaar verbindt is de behoefte aan evenwicht en harmonie. Toch is de beeldtaal, onder andere door het gebruik van paletmessen ipv penselen, krachtig. Tegenwoordig werk ik ook in een gemengde techniek, waarbij de verflagen over een collage worden aangebracht. “Ik schilder om mezelf te vergeten. Niet omdat ik mezelf zo vreselijk vind maar omdat die staat van zijn een gevoel van geluk geeft. Je verliest jezelf in iets en als dat lukt werk je heel geconcentreerd, onberedeneerd, en naar je gevoel moeiteloos. Het resultaat is daarvan de weerslag.” Het werk is verstild, soms bijna meditatief maar wordt vaak ook weer gerelativeerd door de titel of een verbale toevoeging. Want ‘Stel je voor dat alles in evenwicht zou zijn. Dan is alles heel en is er niets meer te doen. Daar moet je toch niet aan denken?’

Opleiding 1975 – 1980 Academie voor Beeldende Kunsten – Rotterdam, afdeling Plastische Vormgeving 1980 – 1982 Gerrit Rietveld Academie – Amsterdam, afdeling industriële vormgeving

Tentoonstellingen

Recente tentoonstellingen

  • Duo Duo Boek en Beeld startte op vrijdag 7 augustus 2015 een reeks exposities in de mini-galerie BuitenBeeld. In het vitrinekastje aan de zij-ingang van Boek en Beeld aan de Slijkstraat was tot en met oktober elke veertien dagen een wisselende expositie van één kunstenaar. Het bijzondere van deze mini-galerie is dat het werk 24 uur per dag te bekijken is. Mijn werk ‘Negen Vliegen’ was hier te zien van 2 t/m 15 oktober 2015, en blijft aansluitend nog t/m december 2015 hangen. Binnen in de winkel waren enkele vliegenconversaties te zien.
  • Atelierroute 2015. Tijdens de Atelierroute 2015 in Beverwijk, Wijk aan Zee en Velsen-Noord op zondag 14 juni 2015 was ook mijn atelier te bezoeken. In dit kader waren mijn ‘Drie Plantentafels’ te zien in het Kennemer Theater (KeK) tot en met 23 augustus 2015
  • Grote Kerk Beverwijk – 4 Grassen.  Gras trekt zich niets aan van grenzen, oorlogen of rampen. Het lijkt altijd terug te komen, schiet al na een paar dagen weer op tussen het puin, beperkt zich niet tot een gebied en kan ook heel idyllisch en een toonbeeld van vrede zijn. De titels zijn respectievelijk: ‘Goed onderhouden gras’, ‘Gras iets te lang’, ‘Grassig’ en ‘Verwaaid gras’ (uit de serie ‘La Vie en Rose’). Bekijk de werken hier.  Deelname in het kader van de herdenking van 25 jaar val van de Berlijnse Muur, medio november 2014.
  • Kop van WaZ – 6 ‘Vismootjes’,  december 2014 – februari 2015 in het kader van ‘Kunst onder de honderd Euro’.
  • Op zondag 9 juni 2013 was mijn atelier open in het kader van de Atelierroute 2013, georganiseerd door ‘Kunst & Cultuur Beverwijk’.
  • Solo expositie La Vie en Rose in Galerie Duo Duo Mathenesserlaan 304, Rotterdam | 16 november t/m vrijdag 21 december 2012.Vrij naar het beroemde chanson bekijkt Lydia Nederlof “het leven door een roze bril”. Bloei. Het leven dat de moeite waard is. In de eerste, tweede of zelfs derde bloei van je leven zijn. Thema’s die haar hebben geïnspireerd en haar hebben toegestaan om “los” te gaan. La Vie en Rose bestaat uit vrijstaande houten plantentafels, kleine uitklapbare kistjes, kleine wandobjecten en olieverfschilderijen. De drukbezochte opening werd op zondag 18 november verricht door Birgit Boelens, conservator van de Hermitage en De Nieuwe Kerk te Amsterdam. Het duo Pure & Simple met Else Wagemakers (zang) en Eric van den Hoogenband (piano) zong zeer tot tevredenheid behalve ‘La Vie en Rose’ ook andere ‘mooie liedjes’ (www.mooieliedjes.com).
  • Groepstentoonstelling samen met Anis M’Hand Yamna, Lenie van den Bulk, Klaas Gubbels, Eric Hirdes en Jan Verschoore bij Duo Duo Boek en Beeld te Groede (Zeeuws Vlaanderen) | 24 maart tot 6 mei 2012
  • Limburgs Landschap en ander werk bij Duo Duo Boek en Beeld te Groede najaar 2011
  • 10 jaar Stichting Kunst en Cultuur, 12 juni t/m 11 september 2011 Kerkplein Beverwijk – tevens Open Atelier op 12 juni in het kader van de Kunstroute Beverwijk
  • Beek 1 bij NACO Airport Consultants, Den Haag mei-juni 2011
  • ‘Tribute to the Scheijbeeck’ , groeps- en thematentoonstelling, juni 2010 / www.beekalsbron.nl

Kunstuitleen Beverwijk/Haarlem, locatie Beverwijk. Het werk ‘Beek 1′ was op deze locatie te bezichtigen tot augustus 2010. Selectie solotentoonstellingen Galerie Duo Duo – Rotterdam *), Galerie De Tijd – Haarlem, Galerie A`pert – Amsterdam *), Galerie De Boog – IJsselstein, Galerie Clara – Rotterdam, Kasteel van Rhoon *), Galerie Bloemlust – Heemskerk, Kunstuitleen Beverwijk *)

Selectie groepstentoonstellingen

Galerie Alto – Rotterdam, Galerie Clara – Rotterdam, Museum Rozenhof – Maasland, Lijnbaancentrum – Rotterdam, Burgerzaal – Zwijndrecht, Galerie WP – Rotterdam, Turfkelder – Schoonhoven, Pesthuis – Leiden, Galerie Duo Duo *), Artotheek Rijnmond – Rotterdam, Kunstbeurs Gemeentemuseum – Schiedam, Kunstuitleen – Beverwijk *), Kasteel van Rhoon *), Kop van Waz – Wijk aan Zee *), De Cirkel Heemskerk, Stads- en Streekmuseum – Wronki (PL) *) = diverse keren

Opdrachten en aankopen

Muziekschool – Rotterdam, Lems & van der Ven – Rotterdam, Herman Broereschool – Delft, Sanofi Nederland – Maassluis en diverse particuliere opdrachten. Daarnaast is er werk aangekocht door diverse artotheken, waaronder: Rotterdam, Den Haag, Maassluis, Beverwijk/Haarlem.

Workshops

Lydia Nederlof geeft bovendien workshops.